Oman vuodenaikapersoonan TUNNISTAMINEN auttaa rakentamaan visuaalisesti loistavan BRÄNDIN


Menestyneimmät brändit ovat aitoja, kiinnostavia ja selkeitä yleisölleen. Ne vetävät rohkeasti puoleensa omaa kohderyhmäänsä korostaen juuri oikeaa tunnelmaa, värimaailmaa ja sanastoa, joka luo yhteyden yleisöön. Mutta mihin nämä visuaaliset päätökset perustuvat?


Oman vuodenaikapersoonan tunnistaminen auttaa meitä tarkastelemaan täsmällisemmin sitä, kuinka meidän kannattaa oma visuaalinen brändimme rakentaa, jotta se vetoaa yleisöömme.

Valokuvat: Pinterest

 

Kun lähdemme luomaan tietoisesti omaa brändiämme, tarvitsemme arvailujen sijaan varmuutta siitä, millaista tunnelmaa luomme, mitä elementtejä omaan brändiimme valitsemme ja mikä vetoaa juuri omaan kohderyhmäämme.

Itse käytän työssäni vuodenaikametodia, joka tarjoaa loistavat lähtökohdat ainutlaatuisen brändielämyksen rakentamiseksi.

Vuodenaikametodi pohjautuu värien psykologiaan, joka on paljon tutkittu tieteen alue - ja ainoa tutkimustieteeseen pohjautuva raami visuaalisessa suunnittelussa. Tiedämme, että väri on käytetyin visuaalisen markkinoinnin elementti ja ostamiseen johtavista päätöksistä väri näyttelee suurinta roolia.

Metodi pohjautuu oman vuodenaikapersoonan löytämiseen, joka antaa meille ensinnäkin suuntaviivat siitä, miten hyödynnät on omaa luontaista vahvuusaluettasi. Toiseksi se antaa suuntaviivat sille, millaiset visuaaliset valinnat vetoavat juuri sinun unelma-asiakkaisiisi.



Ja tämä kohtaamispiste on se, jolloin olemme täysillä omassa elementissämme ja energiamme on vastustamaton.

MIKÄ BRÄNDISSÄ VETÄÄ IHMISIÄ PUOLEENSA?

Parhaimmillaan brändi luo yhteyden ihmisiin tarjoamalla tarttumapintaa - jotain, mihin yleisö voi samastua, tuntea yhteyttä ja ottaa osaksi omaan elämäänsä.

Jos ajattelet brändiä kuin ihmistä, huomaat, kuinka viihdymme tietynlaisten ihmisten seurassa luonnostamme. Pidämme toisista enemmän kuin muista, ja hakeudumme tietynlaiseen seuraan sen vuoksi, mitä tunnetta tuo kyseinen ihminen meissä herättää.

Samoin jotkut brändit vain tuntuvat vetävän meitä puoleensa - ja samoin yrittäjinä haluamme, että oma brändimme vetää puoleensa juuri omaa kohderyhmäämme.

Ja tähän tarkoitukseen oman vuodenaikapersoonan tunnistaminen sopii loistavasti. Oman vuodenaikapersoonan tunnistaminen auttaa meitä nimittäin tarkastelemaan täsmällisemmin sitä, kuinka meidän kannattaa oma visuaalinen brändimme rakentaa, jotta se vetoaa yleisöömme.

VUODENAIKAPERSOONAT VISUAALISEN BRÄNDIN TUKENA

Käytännössä vuodenaikametodi auttaa meitä löytämään samaistuttavia sisäisiä (kuten arvot) ja ulkoisia (ääni tai visuaalisuus) ominaisuuksia, joita hyödyntämällä rakennamme luottamusta ja tunneyhteyttä yleisöön.

Ensimmäisenä on tärkeä ymmärtää, että mikäli haluamme saada aidon yhteyden yleisöömme ja asiakkaisiimme, on meidän uskallettava olla rohkeasti jotakin. Emme voi olla “kaikille kaikkea”, vaan on löydettävä ne tekijät, jotka heijastaa myös ulospäin omia ajatuksiamme, tunteitamme ja toimintaamme.

“Brändin persoonallisuus on joukko ominaisuuksia, jotka muodostavat ajatuksista, tunteista ja toimista, joita jollakulla on yritystä kohtaan.”

Visuaalisessa brändityössä muotoilemme näitä ominaisuuksia, jotta ihmisten käsitys yrityksestäsi, eli brändistäsi, olisi juuri sellainen kuin tavoittelemme.

Aloitamme työn löytämällä oman vuodenaikapersoonasi, mikä auttaa meitä tuomaan esiin persoonasi selkeästi, valitsemaan oikean suunnan visuaalisten elementtien luomiselle ja luomaan myös yleisölle mahdollisuuden saada meihin yhteys.

Testaa ja löydä oma vuodenaikapersoonasi (testi tulossa pian, voit tulla odotulistalle klikkaamalla tätä linkkiä). ≫

Kun oma vuodenaikapersoona on löytynyt, voimme luoda käyttöösi visuaaliset elementit, jotka kestävät aikaa ja luovat oman bränditarinasi. Oman tyylin löytäminen ja vahvuusalueesi hyödyntäminen auttavat sinua muun muassa kasvattamaan yritystäsi, vahvistamaan asemaasi markkinassa ja ymmärtämään, mikä toimii ja mikä ei.

Lisäksi voit luopua turhauttavasta jatkuvien uusien materiaalien tekemisestä ja siirtyä työskentelemään fiksummin (et kovemmin), sillä jätät jälkeesi tunnistettavan jäljen, - jonka avulla erotut ja jäät mieleen.

4 VUODENAIKAA VISUAALISEN BRÄNDIN LUOMISEN POHJALLA

Vuodenaikapersoonat jaetaan vuodenaikojen mukaisesti neljään persoonaan eli syksyyn, talveen, kevääseen ja kesään.

On kuitenkin huomattava, että myös yhden vuodenajan sisältä löytyy runsaasti erilaisia elementtejä, värimaailmoja ja tunnelmaa. Persoonan määritteleminen ei siis tarkoita sitä, että syksy-persoonan on ripoteltava kuvamaailmaansa ympäri vuoden syksyisiä ruskalehtiä.

Oman vuodenaikapersoonan tunnistaminen toimiikin lähtökohtana ja työkaluna oman visuaalisen brändin rakentamisessa. Se ohjaa viestintäämme ja pitää sen yhtenäisenä.

Mitä eri vuodenajat sitten voivat pitää sisällään:


TALVI

“Sitkeimmät menestyy talvella.”


Talven vuodenaikapersoona on vahvasti eteenpäin katsova, kunnianhimoinen ja sitkeä, joka yhdistetään markkinajohtajuuteen, mutta myös luksukseen ja ylellisyyteen.

Talvipersoona saattaa näyttäytyä kuitenkin helposti kylmältä ja epäystävälliseltä, jopa pröystäilevältä. Parhaimmillaan talvipersoonan ilme huokuu kuitenkin laatua ja lämpöä. Sen lämmin puoli tulee esiin, kun talvipersoonan kuvakieleen ja tapaan kommunikoida tuodaan ihmisiä, ja haavoittuvuutta rehellisyyden ja aidon tarinan myötä.

Mukaan sopii myös marmori, metalliset sekä kiillon ja matan leikki. Yleinen visuaalinen kieli on minimalistinen, laadukas ja esteettinen.

Lue lisää


KEVÄT

"Elämä herää eloon ja kiire valtaa luonnon"


Kevätpersoona huokuu kuplivaa kasvun energiaa, joka on eteenpäin vievää ja erittäin inspiroivaa! Kevätpersoona rakastaa ihmisiä ja yhteyttä toisiin saman mielisiin.

Vauhdikkuus, ilo ja hauskuus saattaa kuitenkin joskus näyttäytyä myös ihmisillä vaikeutena suhtautua brändiin vakavasti. Tarkoituksenmukainen suunnittelu, joka vahvistaa sitä mikä on brändin syvin olemus, tuo energiseen kevätpersoonalle lisää keinoja viestiä omalla tavallaan – yksinkertaisesti, hauskasti, mutta uskottavasti.

Kevään muotokieleen yhdistetään keveys, joka näkyy esimerkiksi pyöreissä muodoissa ja ohuissa viivoissa. Myös leikkisyyttä ja nokkeluutta kannattaa hyödyntää aloille, joille ne sopivat.

Kuosit ja kuviot ovat usein raikkaita, valoisia ja selkeitä. Kevään sävyissä on usein lämmin pohjasävy ja puhdas valkoinen sopii myös väripalettiin.

Lue lisää


KESÄ

"Kesällä on aikaa unohtua ajatuksiinsa."


Kesän vuodenaikapersoona on rauhallinen, traditionaalinen, tasapainoinen, intuitiivinen ja tarkka - kesäpersoonan vahvuutena onkin löytyy kaaokseen selkeyttä.

Joskus rauhallisuus ja varautuneisuus saatetaan nähdä jopa tylsyytenä tai heikkoutena, mutta kesäpersoonassa on hiljaista voimaa jonka visuaalinen brändi parhaimmillaan tuo esiin ja vakuuttaa katsojansa.

Klassiseen tyyliin sopivat myös ylellinen pellava ja silkki, rustiikkinen puu sekä vaalea keramiikka.

Typografia perustuu klassisiin antiikvoihin ja selkeään hierarkiaan, mutta myös kauniit kaarevat linjat kaunotyyleissä sopivat kesälle. Kuosit ovat klassisia, kukkivia ja maalauksellisia. Kesäpersoona huokuukin yhtä aikaa niin rauhallisuutta että laadukkuutta.

Lue lisää


SYKSY

"Syksyllä valmistutaan talveen ja viedään loppuun kaikki mitä kesällä aloitettiin."


Syksyn vuodenaikapersoona on usein kunnianhimoinen, aito ja aikaansaava - joka totisesti vie myös aloittamansa asiat loppuun saakka.

Syksypersoona on tunnettu siitä, että se taistelee oikeaksi tuntemiensa asioiden puolesta, eikä pelkää mennä omaa polkuaan pitkin. Syksypersoonaan on liitetty myös lämminhenkisyys, hyväntekeväisyys ja arvopohjainen elämä.

Joskus tämä nähdään määräilevyytenä ja mielipiteet saatetaan esittää turhankin kiihkeästi.

Myös syksyn sävyt ovat usein hyvin intensiivisiä, syviä ja lämpimiä. Muotokieleksi syksypersoonalle sopii esimerkiksi kotoisuus, neliskanttinen ja artesan-henkinen ilme, jossa esiintyy puuta ja tuhtia samettia.

Lue lisää


KUINKA OMAN VUODENAIKAPERSOONAN TUNNISTAA?

Oman vuodenaikapersoonan hahmottaminen ei aina käy helposti, sillä meillä kaikilla on jo tietyt juurtuneet käsityksemme eri sesongeista.

Syksystä mieleen tulee ruska ja erityisesti oranssin värisävyt, talvesta luminen maailma viileine sävyinen ja kesäpersoonallisuus voidaan äkkiseltään nähdä kirkkaiden värien loistona.

Saatammekin liikaa lähteä valikoimaan omaa persoonaamme sen mukaan, pidämmekö enemmän kirkkaista väreistä vai olemmeko ruskaihmisiä. Tästä ei kuitenkaan varsinaisesti ole kyse.

Vuodenaikapersoonat ovat syvempi ja moniulotteisempi visuaalisen viestinnän kehys, ja juuri niin täynnä merkitystä, kuin itsekin voit tuntea sesongin vaihtuessa.

Emme nimittäin kaipaa työhömme enää yhtään monisivuista PDF-tiedostoa ja strategioita, joita et saa osaksi arkea, vaan selkeän ja yksinkertaisen keinon ymmärtää millainen visuaalisen tyylisi ydin on, miten kasvatat ja kehität visuaalista linjaasi - samalla kun sinä kasvat brändisi kanssa.

Haluatko sinä selvittää oman vuodenaika persoonasi ja saada varmuutta valintoihin, kuinka voit erottua markkinassa omaleimaisella tavalla?

Tulossa Vuodenaikapersoona -testi ja opit miten voit lähteä hyödyntämään omaa vuodenaikapersoonaasi omassa visuaalisessa brändäyksessäsi. Testi on tulossa ihan pian, varmista että saat sen, tulemalla jonotuslistalle.

 
Edellinen
Edellinen

Kesäbrändi on viileän rauhallinen, hyvin organisoitunut ja pitää hyvää huolta asiakkaistaan

Seuraava
Seuraava

Kevätbrändit innostaa ihmisiä ympärillään, he ovat hyviä ideoimaan ja luomaan aidon yhteyden asiakkaiden kanssa