Brändiuudistus ja top 5 vinkkiä sen onnistumiseen


Miksi tehdä brändiuudistus? Brändiuudistus on ratkaiseva askel yrityksesi kasvussa ja menestyksessä, mutta se vaatii faktatiedon hyödyntämistä suunnittelun pohjana ja rohkeaa kohdentamista jollekin tietylle yleisölle. Tässä postauksessa esittelen viisi vinkkiä, joiden avulla varmistat brändiuudistuksen onnistumisen. Hyödynnän esimerkkinä asiakastani Sanarikastamoa, jonka brändiuudistuksessa onnistuttiin erottumaan kilpailijoista ja vahvistamaan brändimielikuvaa. Näiden vinkkien avulla voit selkeyttää brändisi persoonallisuutta ja houkutella juuri oikeanlaista yleisöä. Lopuksi Sanarikastamon yrittäjä Sirja, kirjoittaa omat kokemuksensa yhteistyöstämme, joten muista lukaista myös se. 


 

Brändiuudistus ja top 5 vinkkiä sen onnistumiseen

 

TILANNE ENNEN…

Vanha brändimielikuva toi mieleen jotain sellaista, mitä näemme usein naisyrittäjien visuaalisessa tyylissä:

  • Hillitty ja hallittu, värit eivät nosta yrittäjää esiin.

  • Nätti, mutta ilman strategiaa takana – ei kommunikoi brändin nykyistä asennetta, luonnetta ja persoonaa.

  • Riskitön ja helposti unohdettava.

 

JA JÄLKEEN BRÄNDIUUDISTUKSEN

Uusi ilme vastaa nykyistä visiota ja brändin persoonaa, murtautuen ulos alan totutuista normeista:

  • Se ilmentää yrityksen palveluita ja kertoo siitä mikä on yrittäjän vahvuus ja näkökulma.

  • Se on yllätyksellinen ja omintakeinen – erottuu ja jää mieleen.

  • Se on systeemi, jota yrittäjän on helppo käyttää.

 

Kun viesti ei välity oikein, tarvitaan brändiuudistus

Sanarikastamon Sirja otti minuun yhteyttä, kun hänelle alkoi muutaman vuoden yrittäjyyden jälkeen kirkastua, mitkä palvelut ja tuotteet hän haluaa jatkossa tarjota, mistä tulla tunnetuksi ja mihin panostaa tulevaisuudessa. Hän kaipasi ratkaisua, joka toisi hänen toimialaansa raikkaan näkökulman ja auttaisi hänen palveluitaan nousemaan esiin rohkeasti. Sirja tarjoaa pienyrittäjälle monipuoliset kirjoittamisen kurssit ja työvälineet saman katon alta. Hänen nykyinen brändi-ilmeensä ei kuitenkaan tukenut tätä selkeytynyttä visiota, ja Sirja koki taistelevansa erottuvuuden ja houkuttelevuuden kanssa markkinassa, jotka tuntuivat samankaltaisilta kilpailijoidensa kanssa.

TOP 5 VINKKIÄ 

TOP 5 VINKKIÄ 

Brändiuudistus voi nostaa yrityksesi uuteen kukoistukseen, kunhan se tehdään oikein. Tässä postauksessa käyn läpi viisi olennaista vinkkiä, jotka auttavat varmistamaan brändiuudistuksen onnistumisen.

1. Miten brändisi pärjää nykyään? Aloita ihan rehellisellä analyysillä

Sanarikastamon Sirja otti yhteyttä, kun hän huomasi, että hänen brändinsä ei enää vastannut hänen selkeytynyttä visiota ja palvelutarjontaa. Brändimielikuva oli hajanainen, tumma ja tylsä, eivätkä asiakkaat nähneet brändiä “inspiroivana aarrearkkuna” – niin kuin Sirja toivoi, että hänet muistetaan. Aluksi analysoimme yhdessä hänen nykyistä brändiään ja kilpailijoidensa visuaalista viestintää. Huomasimme, että alalla ei juuri hyödynnetty visuaalista brändäystä kilpailuetuna, mikä tarjosi meille oivan mahdollisuuden hyödyntää brändiä jatkossa kilpailuetuna.

VINKKI: Tee aina kattava analyysi siitä, missä brändisi tällä hetkellä seisoo ja miten kilpailijasi asemoivat itsensä. Tämä auttaa sinua tunnistamaan mahdollisuudet, joilla voit erottua markkinassasi ja rakentaa vahvemman brändimielikuvan.

2. Miten erotut kilpailijoista? Yhdessä löydettiin Sirjan brändille omintakeinen persoonallisuus

Sanarikastamon brändiuudistuksen ytimessä oli brändin persoonallisuuden selkeyttäminen. Sirja halusi brändinsä edustavan hupsuutta, käytännönläheisyyttä ja eteenpäin katsomista. Hyödynsimme brändivuodenaikoja ja lukitsimme brändipersoonaksi kevään, joka viestii iloa, sosiaalisuutta ja korkeaa energiaa—kaikkea sitä, mitä Sirja halusi brändinsä ilmentävän. Käytännönläheisyyttä tuomaan suunnittelin brändille erilaisia symboleja ja muotoja, joista Sirja saa nopeasti rakennettua visuaalisia maailmoja eri tuotteiden välille.

VINKKI: Brändiuudistus on tilaisuus tuoda esiin yrityksesi ainutlaatuinen persoonallisuus. Määrittele selkeästi, mikä tekee brändistäsi erityisen, ja varmista, että tämä persoonallisuus heijastuu kaikessa viestinnässäsi ja visuaalisessa identiteetissäsi. Murtautuminen ulos yleisistä normeista on tärkeä osa itsenäiseksi brändiksi kasvamista. Yllätyksellisyys ja omintakeisuus tekee visuaalisesta viestinnästäsi kiinnostavaa.

Tästä lukemaan lisää kevätbrändin tyypillisistä persoonallisuus piirteistä

3. Miten valitsemasi värit ja muodot vaikuttavat? Näin värien ja muotojen avulla luotiin jotain uutta

Sanarikastamon uudessa visuaalisessa identiteetissä kirkkaat ja lämpimät sävyt erottivat brändin kilpailijoista, joiden väripaletti oli tummempi ja retrohenkinen. Näillä väreillä viestittiin energisyyttä ja optimismia, tuoden brändille modernin ja erottuvan ilmeen. Lisäksi loin hauskoja muotoja eri palveluille joilla hän voi viestiä eri palveluista ja tuotteista, selkeyttämään ja tuomaan vaihtelua viestintään. Lisäksi suunnittelin viisi erilaista symbolia, jotka rikastuttavat hänen visuaalista viestintäänsä eri kanavissa.

VINKKI: Visuaalinen identiteetti on avainasemassa brändimielikuvan luomisessa. Valitse värit, muodot ja typografia, jotka tukevat brändisi persoonallisuutta ja erottavat sen kilpailijoista. Visuaalisen identiteetin tulisi viestiä sitä mikä tekee juuri sinusta erityisen ja pelkän ulkoisen estetiikan sijaan olla kiinnostava yleisöllesi (extra-vinkki, usein pelkästään kaunis, ei ole kiinnostavaa jos siellä ei ole strategiaa takana). Auta asiakasta ymmärtämään mitä eroja palveluiden ja tuotteiden välillä on visuaalisen ilmeesi ja brändielementtien avulla.

4. Onko sinulta helppo ostaa? – Näin loimme Sirjalle tunnistettavan typografia tyylin nettisivuille

Sanarikastamon brändiuudistuksen yhteydessä loimme selkeän typografiasuunnitelman ja jäsensimme verkkosivujen tekstit uudelleen, jotta lukijan on helppo lukea tekstejä suoraan puhelimesta ja myös näyttöpäätteeltä. Kävimme tämän koulutusmuotoisena, eli Sirja itse toteutti muutokset sivuille minun avulla. Näin brändin typografia opit siirtyivät heti käytäntöön ja Sirjan taitotaso nousi tekstien muotoilemisessa. Tämä auttaa Sirjaa viestimään palveluistaan selkeästi ja yhtenäisesti, mikä vahvistaa brändimielikuvaa ja helpottaa asiakkaita löytämään tarvitsemansa tiedot.

VINKKI: Selkeä viestinnän hierarkia tekee brändistäsi helposti ymmärrettävän ja poistaa ostamisen esteitä. Varmista, että visuaalinen ilme ja brändielementit toimii eri markkinointi tarkoituksissa. Esimerkiksi typografia saattaa olla hieman erilainen nettisivuillasi ja Instagram-pohjissa (teknisistä rajoituksista johtuen), mutta niissä on oltava punainen lanka, joka sitoo ne yhteen.

5. Kehitätkö ja mukautatko jatkuvasti? Sanarikastamo valtasi itselleen spotin markkinasta

Brändiuudistuksen jälkeen Sanarikastamo sai positiivista palautetta uudesta ilmeestään. Kollegat huomasivat brändin kehityskaaren ja asiakkaat huomioivat erityisesti yksityiskohdat, kuten hauskat hymynaamat uutiskirjeessä. Brändi-ilme on pikkuhiljaa herännyt eloon, ja Sirja on pystynyt viestimään palveluistaan selkeämmin ja johdonmukaisemmin. Sanarikastamo valtasi itselleen spotin markkinasta itsenäisenä ja itsevarmana brändinä, joka erottuu ja jää mieleen.

VINKKI: Brändiuudistus ei pääty lanseeraukseen. Kerää jatkuvasti palautetta asiakkailtasi ja muilta sidosryhmiltäsi, ja ole valmis mukauttamaan brändiäsi tarpeen mukaan. Pienetkin säädöt voivat auttaa pitämään brändisi elinvoimaisena ja houkuttelevana pitkään uudistuksen jälkeen.

Murtautuminen ulos yleisistä normeista on tärkeä osa itsenäiseksi brändiksi kasvamista. Yllätyksellisyys ja omintakeisuus tekee visuaalisesta viestinnästäsi kiinnostavaa.

Yhteistyö oli sujuvaa ja hauskaa

– hieman tylsästä brändistä, inspiroivaksi aarrearkuksi

Pidimme säännöllisesti yhteyttä projektin aikana, mikä varmisti, että kaikki muutokset ja toiveet voitiin ottaa huomioon nopeasti ja joustavasti. Yhteistyömme oli innostavaa ja inspiroivaa – Sirjan panos tuoda kaikki tarvittava materiaali työskentelyni tueksi nopeutti prosessia ja antoi minulle mahdollisuuden syventyä hänen alaansa sekä tarkastella sitä kriittisesti ja uteliaasti. Tämä mahdollisti brändin muuttamisen hieman tylsästä ja tavanomaisesta kiinnostavaksi ja yllätykselliseksi aarrearkuksi, josta paljastuu uusia puolia asiakkaan matkatessa Sanarikastamon polulla.

 
 

Mitä brändäys on tuonut Sanarikastamolle, yrittäjän itsensä mielestä?

Lue alta Sirjan omat mietteet ja kokemukset yhteisestä projektista ja brändiuudistuksesta.

 

Uudelleenasemointi

- Brändäyksen yhteydessä Senni kysyi hyvän kysymyksen siitä, kuinka haluan asemoida itseäni. Pähkäilin asiaa useita viikkoja, tein kilpailijakartoitusta ja aloin oikeasti hahmottaa sitä, millaisen yrityksen haluan. Tajusin, että olen asemoinut itseni paikkaan, jossa en halua olla. Prosessin aikana oli tärkeää saada Sennin tuki siihen, että uskalsi sanoa rehellisesti itselleen ääneen sen, missä oikeasti haluaa olla. Olin myynyt tuotteita ja palveluitani aivan liian halvalla, ja oli aika nousta uudelle tasolle, asemoida itsensä uudelleen siihen, mikä palvelee toimintaani juuri nyt.

Omannäköisyys 

- Brändi-ilme tuntui alusta saakka hyvin kotoisalta, minulta. Moni sellainen asia, jota olin toivonut brändiini jo pidempään ja pyöritellyt mielessäni, heräsi nyt eloon. Rakastan mysteerejä ja arvoituksia, pelejä ja kirjoja, ja tämä maailma saatiin mukaan bränditarinaan/brändi-ilmeeseen. 

Kun ilme tuntui omalta, on sitä ollut myös (kliseisesti sanottuna) helpompi ja mukavampi käyttää. Markkinointimateriaalien tekeminen on itse asiassa ollut yllättävänkin nopeaa, kun peruselementit on kasassa. En ole mikään kaikkein visuaalisin ihminen, joten on todella helpottavaa tietää, että tämä toimii.

Laatutason nosto

– niin ulkoisesti kuin sisäisesti. Olin aikaisempaa brändi-ilmettä tehdessä aloitteleva, epävarma, yrittäjä, joka mietti mitä muut hänessä ajattelevat ja tuleeko tästä yhtään mitään. Kuin ruma ankanpoikanen, joka häpeilee niin itseään kuin heikkoa osaamistaan. Kuin katsoin uutta ja vanhaa ilmettä vierekkäin, oikeasti jopa naurahdin - kuin sumuverho olisi vedetty yltäni. Olimme huomaamattani muokanneet aikaisemman usvaisen tyylin kirkkaaksi ja oloni oli sen mukainen. Otin sen jälkeen brändikuvia, joissa nauran. Uskallan olla positiivisempi, toiveikkaampi, näkyvämpi. Oli aika nousta seuraavalle tasolle ja uskaltaa olla enemmän. 

Usein pelkästään kaunis, ei ole tehokasta (tai kiinnostavaa) jos siellä ei ole strategiaa takana.

Erottuminen/asema markkinassa

- Olin aivan myyty ajatukselle, jossa etsimme tietoisesti markkinasta sen spotin, jossa kukaan muu ei ole. Nerokasta. Kun muut alallani elävät joko varsin synkässä tarinallisessa maailmassa tai ovat hyvin oppilaitosmaisia toimijoita, lähdimme aivan eri suuntaan. Värit saivat olla kirkkaita, puhe rempseää ja meininki positiivista ja kehittävää. En muuten edes tiedä, miten se pinkki väri astui mukaan kuvioihin - jotenkin Senni sai "myytyä" senkin. 

Kokonaisvaltaisen systeemin hallinta

- En ole koskaan ollut ihminen, jolla olisi yksi palvelu ja mainostaisin vain sitä. Olen laajojen kokonaisuuksien ihminen, mutta digimarkkinoinnin kannalta se vaatii toimivan yhtenäisen kokonaisuuden, joka ei ole liian raskas käyttää ja joka on helppo myös asiakkaiden ymmärtää. Yksi nerokkain ratkaisu ilmeessä on Sennin keksimät ja luomat elementit, jotka jäävät ihmisten mieleen ja ovat tunnistettavat. Erityisesti hymiö-elementti on saanut heti positiivisia kommentteja asiakkailta - elementti tuo iloa päivään ja piristää tekstien keskellä. Uskon, että elementtejä pystyy jatkossa käyttämään myös tietoisemmin ja taktisemmin.

Yksi Sennin vahvuus on laaja konseptiajattelu, brändien luonti brändien sisälle. Ison pääbrändin lisäksi 2 päätuotettani saivat omat ilmeet, joita itse asiassa taidan jo rakastaa. Nostin samalla molempien päätuotteiden hintaa, ja pakko todeta, etten edes miettinyt, etteikö hinta olisi nyt kohdallaan. Laadukas ilme tukee tätä todella. 

Ilme, joka tukee omaa työtä. 

Työni liittyy vahvasti teksteihin ja kirjoittamiseen, ja olen oppinut Sennilta todella paljon myös tekstien asettelusta ja fonttien käytöstä. On oikeasti todella hienoa, että brändi-ilme luodaan tukemaan omaa työtä ja nostamaan se oma asiantuntijuus seuraavalle tasolle. Senni ottaa huomioon yrittäjän tarpeet yksilötasolla, ja ehdottaa mukaan juuri omaa työtä tukevia elementtejä.

 
Seuraava
Seuraava

Typografian tärkeys pienyrittäjän markkinoinnissa